[color=red][b]МОБИЛНИТЕ ТЕЛЕФОНИ В КИНОТО[/b][/color]
Трудно бихме могли да си представим който и да е касов филм без да има скрита реклама в него, т. нар. [i]product placement[/i]. Докато с интерес следим приключенията на Джеймс Бонд или Лара Крофт например, ненатрапчиво ни рекламират какви ли не продукти - от четки за зъби до разкошни автомобили. Естествено, във всеки филм героите и най-вече главният герой, си имат мобилни телефони. Скритата реклама (product placement) на тези устройства стремително набира скорост в голямото кино.
Този подход за рекламиране на даден продукт е много по-ефективен по редица причини. Основното му предимство е именно ненатрапчивостта, като търговските марки умело се "вплитат" в сюжета на филма, без да дразнят зрителя. После обаче се оказва, че след като сте гледали филма, волно или неволно ви се приисква да си купите точно такъв часовник или мобилен телефон, какъвто е носил Нео или Бонд.
Първият опит за product placement е използван в САЩ още през 30-те години на миналия век в мултипликационното филмче за Попай моряка. Този незабравим герой яде спанак в големи количества, което му придава невероятна сила. Резултатът е налице - търсенето на този продукт нараства неимоверно.
Мобилните телефони започват да се рекламират в киното не толкова отдавна - само преди около 10-15 години. В момента обаче скритата им реклама е огромна. Всяка година излизат десетки филми, в които телефоните представляват важна част от сюжета и се показват едва ли не във всеки кадър.
[color=blue]Sony Ericsson[/color]
Една от най-големите компании, производители на мобилни телефони, вече отдавна свикна да демонстрира своята продукция в най-скъпите холивудски проекти. Шведско-японски апарати можем да видим във филми като "Сайлънт Хил", "Лара Крофт - Похитители на гробници", "Ванилово небе" и т.н.
Неотдавна компанията осъществи една от най-успешните си product placement акции в нашумелия [i]"Кодът на Да Винчи"[/i]. Всички помним суматохата около филма, който привлече в салоните тълпи от зрители по целия свят. Той бе "натъпкан" с какви ли не марки и брендове (около 20), сред които Peugeot, Rolex, Sony. Телефоните Sony Ericsson уж не се появяват прекалено често, обаче пък именно тук са представени цели 7 нови модела, сред които K600, P910, Z300. Най-силен ефект има рекламата на [u]Z530i The Da Vinci Code Edition[/u], като самият телефон във филма не се показва, а просто го рекламират заедно с филма. Апаратът повтаря имиджът на книгата и филма - портретът на Джокондата, буквите DC на корпуса, кадифените черни панели - всичко това привлича феновете на филма и книгата. Не случайно "кодираната" версия на Sony Ericsson Z530i веднага става хит в продажбите из целия свят. "Обикновеният" Z530i по нищо не се различава от The Da Vinci Code Edition, освен в дизайна, но популярността му е много по-вяла.
Друга голяма product placement акция от Sony Ericsson е в знаменитите серии на Джеймс Бонд. Сериалът отдавна е истински символ на скритата реклама. Във филмите с 007 са намерили място компании като BMW, Smirnoff, Omega, Martitni и т.н.
В най-новия филм с Бонд [i]"Казино Роял"[/i] доста активно се рекламира [u]Sony Ericsson K800i James Bond Silver Special[/u]. Това си е вид Limited Edition, както и в случая с The Da Vinci Code Edition. Телефонът е в сребрист цвят, има тапети с Джеймс Бонд, трейлер и мелодии от новия филм.
В тази връзка, да си спомним и удачната скрита реклама на смартфона Ericsson R380 в "Не умирай днес" от 1997 г., където с помощта на този изключително прогресивен за времето си телефон, 007 управлява своето невероятно BMW 750iL. Смартфонът има специален панел, по който героят трябва да прокара пръсти, за да задвижи автомобила, а върху малкия дисплей в същото време се изобразява гледката от мястото на шофьора - т.е. телефонът служи като свръхсъвършен пулт за дистанционно управление на колата.
[color=blue]
Nokia[/color]
Финландският гигант по нищо не отстъпва на Sony Ericsson в скритата реклама. Мобилни телефони Nokia могат да се видят във филми като [i]"Дневникът на Бриджит Джоунс", "Мисията невързможна 3", "Мистър и мисис Смит"[/i]. А в блокбастери като[i] "Ангелите на Чарли", "Парола Риба-меч"[/i] компанията ни представя страхотни хитове - 8210, 8850, 9110.
Моделите Nokia 8110 и 7110 получават невероятна популярност чрез [i]"Матрицата"[/i]. Филмът е своеобразен химн на новите цифрови технологии, а финландските телефони органично се вплитат в този футуристичен парад на техниката. След "Матрицата" търсенето на телефона на Нео е направо зашеметяващо.
Има още един емблематичен филм, където фигурират телефоните от Nokia - [i]"Особено мнение"[/i] на Спилбърг, и не само те, а цял арсенал от product placement. Специално за този филм компанията Lexus създава модел автомобил - SC 430 (62 хил. долара), който така и не се пуска в продажба. Nokia не остава по-назад и похарчва около 2 мил. долара за създаването на специално оборудване, което използват героите от филма. Последният рекламира комуникатора Nokia 9290, излязъл през май 2002 г., едновременно с филма.
[color=blue]Samsung[/color]
Корейската Samsung също не отстъпва от възможността на вложи своя реклама в касови филми - [i]"Завръщането на Супермен"[/i], както и втора и трета част на [i]"Матрицата"[/i].
Героите от "Презареждане" и "Революция" сменят своите телефони от Nokia на Samsung. След излизането на втория филм за Нео, в продажба е пуснат специален вариант на модела Samsung SPH-N270 с името [u]Samsung Matrix Phone[/u]. И Samsung улучва в целта - подобно на Nokia, "матричните" телефони след излизането на филма имат огромен успех. Както е при съвременния случай с James Bond Silver Special от Sony Ericsson, този модел също съдържа меню с кадри от филма, тапети, трейлери, дори игри на тази тема.
Другият хит е "Завръщането на Супермен", където се виждат не само телефони и комуникатори с марката на Samsung. В Метрополис, градът, където се развива действието, могат да се видят огромен брой продукти с тази марка. Представете си само - 274 вида техника с логото на компанията, от LCD монитори и принтери до клетъчни телефони и факс устройства.
[color=blue]Motorola[/color]
В product placement индустрията водещо място заема американската компания, която присъства едва ли не във всеки втори холивудски филм - [i]"Остин Пауърс - Голдмембър", "Съучастник", "Мисията невъзможна 3", "Ванилово небе", "Война на световете", "Дяволът носи Прада", "Тайни агенти"[/i] и т.н.
В недалечното минало компанията дори влиза в пряка конкуренция със Sony Ericsson в сагата за Бонд. В "Само един свят не стига" агент 007 не само използва телефон с тази марка, но и се оказва в завод на Motorola във Великобритания. Продуцентите решават да заснемат част от филма във фабриката, видимо впечатлени от нейния твърде съвременен и необичаен вид. Сред моделите, "взели участие" в тази серия, е v3688.
От "по-пресните" филми със скрита реклама на Motorola е "Тайни агенти" с Моника Белучи, където е представен моделът Т720, а също филмът на ужасите [i]"Хостел"[/i] с Motorola RAZR V3. Последният има "участие" и в "Дяволът носи Прада" с Мерил Стрийп.
Телевизионните сериали също не са пренебрегнати - [i]"Семейство Сопрано"[/i] скрито рекламира модела V600.
Обърнете внимание, че в някои филми присъства product placement на няколко компании едновременно.
Скритата реклама в киното набира все по-бързи обороти. И не може да е иначе - подходът отдавна е доказал своята ефективност, затова и много компании са готови да платят милиони, за да присъстват техните продукти особено в касовите филми. Този метод да се "зарибят" потребителите е доста по-мек, в сравнение с традиционната реклама, още повече, че не дразни и не се натрапва.
След като мобилният телефон е толкова естествена и необходима вещ в нашия живот, логично е, че почти никой съвременен филм не може да мине без този "персонаж". Представете си герой без мобилен телефон - та кой ще му помогне да се измъкне от заплетената ситуация, а дори и да намери голямата любов! Много от комерсиалните филми затова и се правят - да се демонстрират на зрителя куп модерни неща и нови технологии.
[size=75]
(източник:
http://www.gsmbgmag.com)[/size]